Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Coraz lepsze połączenia drogowe z sąsiadami Polski

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
02-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Coraz lepsze połączenia drogowe z sąsiadami Polski
fot. GDDKiA
Polskie drogi znajdują się na szlakach łączących Europę – zachód ze wschodem oraz północ z południem. Wiele tras prowadzących do granic ma połączenie z siecią drogową o podobnych parametrach u naszych sąsiadów. W przyszłości jednak te drogi będą jeszcze lepsze.

Część dróg granicznych ma swój rodowód ukształtowany jeszcze przed II wojną światową, ale z roku na rok ich stan i ilość się poprawia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest blisko ukończenia polskich dróg w ramach sieci TEN-T. Transeuropejska sieć transportowa i wszelkie drogowe szlaki komunikacyjne są ważne z perspektywy transportu międzynarodowego w Unii Europejskiej i państwami ościennymi, co pokazała m.in. agresja Rosji na Ukrainę.

Polska, wraz z państwami sąsiadującymi, realizuje połączenia trans graniczne w oparciu o wewnętrzne priorytety, programy budowy dróg i posiadane fundusze krajowe. Wiele ułatwia fakt, że państwa członkowskie mogą korzystać z unijnych dofinansowań. Dzięki temu drogi graniczne Polski z sąsiadami są coraz lepsze.

Granica z Niemcami

Na zachodzie kraju autostrada A6 płynnie przechodzi w autostradę A11, którą możemy dostać się aż do stolicy Niemiec – Berlina.

W ciągu najbliższych lat powinno być jeszcze lepiej, bo GDDKiA planuje przebudowę otoczenia przejścia granicznego, czym usprawni pracę służb i umożliwi kierowcom zawracanie bez przekroczenia granicy. Stanie się tak, dzięki wiaduktowi nad A6 oraz łącznicom i jezdniom manewrowym. Po południowej stronie autostrady powstanie natomiast plac do kontroli wraz z oznakowaniem aktywnym.

Prace na granicy to część większej inwestycji obejmującej również budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 (nowy węzeł Szczecin Zachód na autostradzie A6) oraz obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13, wobec których poznano już oferty firm biorących udział w przetargu.

A2 natomiast przechodzi w niemiecką A12 i prowadzi do obwodnicy Berlina. GDDKiA opracowała dokumentację przebudowy dwukilometrowego odcinka obecnej DK2 w obrębie przejścia granicznego do parametrów autostrady, dzięki czemu obie jezdnie będą przechodziły po południowej stronie placówki granicznej. Obecnie trwa procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Przebudowa planowana jest na lata 20226-2027.

Kolejne dwie autostrady – A18 i A4 – przechodzą natomiast płynnie w A15 i A4. Pierwsza prowadzi do Berlina, a druga do Drezna i na zachód Europy.

Połączenia z Czechami i Słowacją

Na południu natomiast, jednym z połączeń z Czechami jest S3, która kończy się na granicy. Kierowcy granicę przekraczają po zjechaniu z trasy i wkraczając na odcinek DK5. Czeska administracja drogowa w październiku 2024 roku podpisała umowę na realizację przygranicznego odcinka autostrady D11 od Trutnova do granicy o długości 21,2 km. Od 2022 roku trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy, ale prace w terenie już trwają. Cały odcinek ma zostać oddany do użytku w 2028 roku, a graniczny fragment o długości 3 km, który umożliwi wykorzystanie polskiej S3, ma być ukończony w 2026 roku.

Dodatkowo czeska administracja planuje w tym roku ogłosić przetarg na realizację odcinka Jaroměř – Trutnov o długości blisko 20 km, który umożliwi przejazd S3 od Świnoujścia do Lubawki i dalej przez D11 do Pragi.

Polska autostrada A1 z kolei przechodzi płynnie w czeską D1 w kierunku Ostrawy i przejęła większość ruchu z dawnego połączenia obu krajów w Cieszynie. Droga ekspresowa S52 natomiast prowadzi do granicznego jednojezdniowego mostu nad Olzą. Po drugiej stronie rzeki jest dwujezdniowa droga ekspresowa R48, która omija Frydek-Mistek i Nowy Jiczyn.

W przypadku granicy ze Słowacją, w tym roku do istniejącej S1 dołączy fragment na wysokości Węgierskiej Górki z dwoma dwunawowymi tunelami. W budowie jest również dwujezdniowy odcinek od Mysłowic do Bielska Białej, a granicę można przekroczyć odcinkiem jednojezdniowym wchodzącym w słowacką autostradę D3. Słowacki odpowiednik GDDKiA sukcesywnie przygotowuje i rozbudowuje tę trasę do skrzyżowania z D1 w Żylinie.

Z Krakowa na południe przejedziemy z kolei S7 do Rabki-Zroju, a tam do granicy w Chyżnem nową DK7. W trakcie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego jest przebieg DK7 do granicy ze Słowacją. Nowa trasa będzie prowadzić od węzła Zabornia do słowackiej R3 i ominie Spytkowice, Podwilk, Orawkę i Jabłonkę.

GDDKiA realizuje też S19 od Rzeszowa do przejścia w Barwinku. W niektórych miejscach trwają roboty budowlane, toczą się również procedury związane z uzyskaniem decyzji ZRID lub trwają prace projektowe. Cała S19 ma być przejezdna w 2031 roku. Po słowackiej stronie natomiast przedłużeniem S19 będzie R4, której krótkie odcinki funkcjonują na wysokości Svidnika i Preszowa. W budowie jest północna część obwodnicy Preszowa.

Dla pozostałej części trasy do granicy z Polską słowacki odpowiedni GDDKiA, korzystając z części dofinansowania w ramach CEF – o łącznej wartości 326,6 mln euro – przyznanego na stworzenie transgranicznego połączenia drogowego na szlaku Via Carpatia w ramach budowy S19 Dukla – Barwinek, zaktualizował Studium wykonalności inwestycji.

Granice na wschodzie i północy

W przypadku Ukrainy, autostradą A4 przejedziemy płynnie na M10, jednak konieczna jest odprawa graniczna na przejściu Korczowa-Krakowiec.

GDDKiA ma w realizacji odcinki dwóch dróg ekspresowych od Lublina do przejść granicznych. W przypadku S17 jest to przejście Hrebenne-Rawa Ruska, a w przypadku S12 Dorohusk-Jagodzin. W tym roku ogłoszony zostanie przetarg na dwa ostatnie fragmenty S17 Łopiennik-Krasnystaw Północ i Zamość Sitaniec-Zamość Wschód. Rok temu natomiast podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla blisko dwukilometrowego odcinka, biegnącego nowym śladem od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne-Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.

W ciągu S12 budowana jest obwodnica Chełma, a do tego GDDKiA czeka na decyzję ZRID dla odcinków Piaski-Dorohucza, Dorohucza-Chełm i Chełm-Dorohusk. Trwają również prace dokumentacyjne dla ostatniego 5-kilometrowego odcinka S12.

Autostradą A2 z kolei dotrzemy do Siedlec, a jeszcze w tym roku do Białej Podlaskiej. W przygotowaniu natomiast jest przedłużenie do granicy z Białorusią o długości około 32 kilometrów. Niedawno ogłoszono przetarg na wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę autostrady od Kijowca do Dobrynia i Terminala Samochodowego Koroszczyn, na którym prowadzona jest odprawa pojazdów ciężarowych. Z terminala do przejścia Koroszczyn-Kozłowicze prowadzi droga celna, a osobówki odprawiane są na przejściu na DK2 Terespol-Brześć. Przetarg dla odcinka autostrady od Białej Podlaskiej do Kijowca GDDKiA planuje ogłosić w pierwszym kwartale tego roku. Ostatni fragment od Dobrynia do Białorusi został zawieszony w marcu 2022 roku aż do unormowania sytuacji geopolitycznej.

Do Białorusi prowadzą też budowane odcinki S19 od Białegostoku do przejścia w Kuźnicy. Przetargi zostały ogłoszone przez agresją na Ukrainie.

W przypadku połączenia z Litwą, droga ekspresowa S61 prowadzi do granicy w Budzisku i jest częścią szlaku Via Baltica. W tym roku kierowcy pojadą już dwujezdniową drogą ekspresową na wysokości Łomży. Po stronie sąsiada natomiast trwają prace przy budowie odcinka autostrady A5 od granicy do obwodnicy Kalwarii, które mają się zakończyć w tym roku. W 2024 r. natomiast litewski odpowiednik GDDKiA udostępnił dalsze przebudowane odcinki trasy do Mariampola.

Najmniej skomplikowana jest sytuacja z Rosją, bo do granicy z Obwodem Królewieckim, rosyjskiej eksklawy w Europie Środkowej, prowadzi jednojezdniowa droga ekspresowa S22.

GDDKiA przypomina, że na autostradach i drogach ekspresowych przy wschodniej i północnej granicy Polski znaczny wkład w bezpieczeństwo kierowców dają parkingi (MOP) znajdujące się bezpośrednio przed przejściami granicznymi. Przykładem jest system buforujący i dozujący dojazd pojazdów do terminala odpraw w Korczowej na MOP Hruszowice na A4 i Młynach na DK94. Duże MOP-y, z miejscami postojowymi dla kilkuset pojazdów ciężarowych, powstaną na S12 koło Dorohuska i S19 na wysokości Kuźnicy. Ułatwią uporządkowanie kolejności odpraw, a docelowo system ten ma być zintegrowany z działaniami inwestycyjnymi zarządców przejść granicznych.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Startuje rozbudowa skrzyżowania dróg wojewódzkich na Mazowszu

Drogi i autostrady

Startuje rozbudowa skrzyżowania dróg wojewódzkich na Mazowszu

Damian Kelman 31 stycznia 2025

Co S5 przyniesie gminie Świebodzice?

Drogi i autostrady

Co S5 przyniesie gminie Świebodzice?

Damian Kelman 01 lutego 2025

Rozbudowa DK21 nie po myśli Ustki. Dlaczego?

Drogi i autostrady

Rozbudowa DK21 nie po myśli Ustki. Dlaczego?

Damian Kelman 02 lutego 2025

Zobacz również:

Ruszył protest przewoźników drogowych przy granicy z Ukrainą

Polityka i prawo

Ruszył protest przewoźników drogowych przy granicy z Ukrainą

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2023

Przejście graniczne na Białoruś zamknięte do odwołania

Drogi i autostrady

Ważne przejście drogowe do Ukrainy zwiększa przepustowość

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Startuje rozbudowa skrzyżowania dróg wojewódzkich na Mazowszu

Drogi i autostrady

Startuje rozbudowa skrzyżowania dróg wojewódzkich na Mazowszu

Damian Kelman 31 stycznia 2025

Co S5 przyniesie gminie Świebodzice?

Drogi i autostrady

Co S5 przyniesie gminie Świebodzice?

Damian Kelman 01 lutego 2025

Rozbudowa DK21 nie po myśli Ustki. Dlaczego?

Drogi i autostrady

Rozbudowa DK21 nie po myśli Ustki. Dlaczego?

Damian Kelman 02 lutego 2025

Zobacz również:

Ruszył protest przewoźników drogowych przy granicy z Ukrainą

Polityka i prawo

Ruszył protest przewoźników drogowych przy granicy z Ukrainą

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2023

Przejście graniczne na Białoruś zamknięte do odwołania

Drogi i autostrady

Ważne przejście drogowe do Ukrainy zwiększa przepustowość

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5